Taalambassadeurs helpen HMC om patiënten beter voor te lichten

7 May 2023, 15:11 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Digitaal Dagblad
HMC Westeinde heeft een nieuw poliplein

Ziekenhuis HMC in Den Haag is een project gestart om de patiëntencommunicatie te verbeteren, ook voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.

In Den Haag heeft één op vier mensen moeite met lezen en schrijven. Het ziekenhuis heeft daarom een aantal Taalambassadeurs gevraagd om te kijken naar enkele brieven, mails en internetpagina’s waarmee veel patiënten te maken krijgen.

Taalambassadeurs Rosetta, Leyla, Dick en Michel weten uit eigen ervaring hoe lastig het kan zijn om alles te begrijpen. Het eerste wat Rosetta bijvoorbeeld doet als ze informatie moet bekijken via internet, is zoeken naar een telefoonnummer. “Dan bel ik om te vragen wat de bedoeling is.”

Michel adviseert om in de afspraakbevestigingsmail het adres erbij te zetten van de ziekenhuislocatie waar je moet zijn. “Zo voorkom je dat mensen zich melden op de verkeerde plek.” Leyla vindt de zin ‘Dit is een automatisch gegenereerd bericht’ verwarrend. “Wat is dat, ‘gegenereerd’? En waarom moet ik dit weten?” Ook aan de papieren afsprakenbrief valt nog wel wat te verbeteren. “Ik vind het te veel tekst”, zegt Leyla. “Noem de datum, waar je moet zijn en wat je moet doen als je niet kunt komen. Deze brief zou ik nu ongelezen wegleggen omdat die te lang en te druk is.”

Tekst gaat door onder foto.

Opzoeken in computer

De internetpagina’s en flyers die de taalambassadeurs bekijken, leiden tot vergelijkbare aanbevelingen. Onder andere dus om kritisch te kijken of we alle informatie wel moeten delen met patiënten. “Waarom vragen jullie bijvoorbeeld overal om een lijst mee te nemen van de medicijnen die ik gebruik?”, vraagt Dick zich af. “Als ik in het ziekenhuis kom, kunnen jullie dat altijd gewoon opzoeken in de computer.” “Moeten mensen informatie echt lezen? Zet dan bovenin dat de informatie belangrijk is voor hen. Dan ga ik het in ieder geval lezen, ook al kost het me moeite. Of ik vraag iemand om me hierbij te helpen”, geeft Michel aan.

De taalambassadeurs geven ook positieve feedback. “De gastvrouwen in het ziekenhuis vind ik geweldig”, zegt Michel. “Ze helpen je om te komen waar je moet zijn. Ook de kleurcodes in HMC Westeinde en HMC Antoniushove helpen om de weg te vinden.” Dick zou graag op de verschillende poliklinieken meer informatie zien die over de poli zelf gaat. “Bijvoorbeeld foto’s en namen van de artsen. Zodat je alvast kunt zien met wie je straks een afspraak hebt.”

HMC laat weten aan de slag te gaan met de aanbevelingen die de taalambassadeurs hebben gegeven. "We zullen hen in de toekomst vaker vragen om hun licht te laten schijnen over de patiëntencommunicatie van het ziekenhuis."